Ni har väl inte missat Byggnads kampanjer?
Ni har väl inte missat Byggnads kampanjer i Stockholms tunnelbanor? Kampanjerna är riktigt bra och Byggnads jobbar precis som vi för en säkrare arbetsplats (på hög höjd). Byggnads kampanjer bygger på fakta om byggindustrin, fakta vi tror att många inte vet om eller helt enkelt ignorerar. Säkerhet på arbetsplatser ska vara en självklarhet men är tyvärr en fråga som hamnat i skymundan. Hur många visste exempelvis att en byggarbetare dör varje månad, året om? (Enligt Byggnads reklamkampanj).
Under 2010 inträffade 684 fallolyckor varav en med dödlig utgång, de är i genomsnitt 1,9 fallolyckor per dag. Enligt en ny rapport från arbetsmiljöverket, dog 13 personer på grund av skador som orsakats av fall under åren 2010–2012. Den främsta anledning till att detta sker är att brist på kunskap och rätt utrustning.
Svensk Arbetsklättring tar liksom Byggnads säkerhetsfrågor på största allvar, något som tydligt speglar sig i Byggnads tunnelbanekampanj. Vi vill sprida denna information och hoppas att framtiden bjuder till säkrare arbete på hög höjd, fler byggföretag som prioriterar säkerhet för anställda och att kunskapen kring ämnet ökar.